fbpx
  • INFORMEAZA-TE SI FII CEL MAI BUN!

    • Home
    • News
    • Single News

Blog

Care este importanta utilizarii glucidelor, lipidelor si proteinelor in efort?

Pe buzele multor pasionati de sport, instructori de fitness, dar si clienti ai salilor de sport exista intrebarea referitoare la natura substantelor utilizate in timpul efortului muscular si rolul fiecareia in aportul energetic. Teoria lui Liebig acorda rol predominant proteinelor, ulterior Chauveau spunea ca glucidele constituie singurul tip de substrat oxidat de muschiul scheletic, iar Zuntz admitea ca muschiul utilizeaza si lipide.
nutritie-si-sanatate
In ceea ce priveste glucidele, acestea sunt depozitate sub forma de glicogen in ficat si in muschi, dar si sub forma de glucoza in lichidele extracelulare, asigurand ~ 1500-2000 kcal. Cum participa acestea la producerea energiei in timpul activitatii musculare? In timpul efortului se elibereaza hormoni specifici, precum adrenalina si noradrenalina, care stimuleaza metabolizarea glicogenului muscular si hepatic prin activarea enzimei fosforilaza. Pe masura ce efortul continua, glicogenul muscular scade, iar capacitatea de efort se micsoreaza.

Depozitele energetice sub forma de grasimi sunt de ~ 100.000 kcal. Lipidele se gasesc in corp sub mai multe forme, iar efectul energetic al arderii acidului palmitic este considerabil in comparatie cu arderea glucozei. De exemplu, 100 grame de acid palmitic elibereaza ~ 914 kcal, in timp de 100 grame de glucoza elibereaza ~ 347 kcal.

In ce priveste proteinele, ele au o semnificatie structurala si nu energetica. Ultimele cercetari au demonstrat ca proteinele pot furniza pana la 5.5% din costul caloric total al efortului.

Transformarea alimentelor in energie chimica necesita o anumita cantitate de oxigen si va produce o anumita cantitate de CO2. Absorbtia de oxiden este unul din factorii limitanti ai performantei sportive, iar de randamentul cu care se utilizeaza acesta depinde in buna masura performanta, care presupune eliberarea aeroba de energie. Astfel, existenta unor rezerva de energie sub forma de glicogen este un obiectiv demn de urmarit.

De asemenea, cu cat durata efortului este mai mare (peste 2-3 ore) cu atat aportul lipielor la furnizarea energiei este mai mare.

Omul nu consuma exclusiv lipide, glucide sau proteine, ci alimentatia sa este mixta. De aceea, trebuie sa furnizam organismului nostru cat mai multi nutrienti, din toate categoriile.

Sursa: Fiziologia generala si a efortului fizic – Ion Apostol

Parteneri